Ny styrelse behövs!

Är du redo att ta över Västerås Pride?

Det här har inte varit ett lätt beslut att ta och det är tungt att skriva de här orden, men det har blivit dags för oss i styrelsen/arbetsgruppen att, vid årsmötet 2023, lämna våra uppdrag. Därför behövs det nu nya eldsjälar som kan ta över arbetet!

Isabelle och Jenny har varit delaktiga i hälften av de tio festivaler som arrangerats. De senaste två festivalerna har de arrangerat helt på egen hand. Det är för mycket jobb för endast två personer (även om det är helt fantastiskt roligt och givande!) och nu är orken slut.

Även Lukas, som suttit kvar i styrelsen för att rädda föreningen, trots att han flyttat från Västerås, kommer att lämna uppdraget vid årsmötet.

Västerås Pridefestival har vuxit och fått mer och mer uppmärksamhet. Festivalen har börjat bli känd runt om i landet som en ”riktig” Pridefestival – alltså en som inte tillåter pink washing eller låter kommersiella intressen styra. Det är vi otroligt stolta över och vår förhoppning är att de som tar över driver festivalen vidare i den riktningen.

Västerås Pride är ett stort arrangemang som kräver en hel del jobb och kunskap, men det finns även en upparbetad grund med en stabil ram att utgå ifrån, många bra samarbetspartners och ordentlig dokumentation från de senaste fem åren.

För att föreningen, och därmed Västerås Pridefestival, ska fortsätta finnas behövs minst tre personer som tar över styrelseuppdrag vid årsmötet 15 januari 2023.

Du behöver inte ha arrangerat något stort evenemang eller ha suttit i styrelse förut, men arbetet kräver kunskap och förståelse för vad det innebär att driva en ideell förening och att inneha en position i dess styrelse (med konstituering, dagordning, protokoll, demokratiprocess, firmateckning, bokföring, revision m.m.). Det behövs någon som kan hantera hemsida, sociala medier, avtal, ekonomi, eventuella hot och säkerheten kring evenemanget. Och så klart behövs det någon som kan boka programpunkter och lägga programmet! Men, helt ärligt, det viktigaste att behärska är att kunna kommunicera i skrift. Det må låta fånigt, men den absolut största delen av arbetet består av att skriva mejl. Så glamoröst är det bakom kulisserna 😄

Utöver styrelse/arbetsgrupp behövs det även nya revisorer samt valberedning.

Allt arbete är helt ideellt, det utgår alltså inget arvode och det utförs på fritiden.

Om du är intresserad av att vara med i nästa års styrelse/arbetsgrupp – skicka ett mejl till kontakt@vasteraspride.se och berätta om dig själv, vad du gjort tidigare, vad du vill göra för Västerås Pride och varför du vill engagera dig.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

20 + tolv =